woensdag 12 mei 2010

uitgewerkte ideeën

door: iedereen

Concept Sanne:
Tijdmachine
Boodschap: Kinderen op een interactieve onderwijzen op het gebied van grafisch ontwerp door de jaren heen
Door deze installatie kunnen de kinderen zien hoe beeldtaal door de jaren heen is verandert. Het is een soort tijdmachine. De filmrol begint bij hele oude illustraties en eindigt bij de hedendaagse vorm van beeldtaal.
Een installatie waarbij de gebruiker een scherm voor zich ziet terwijl hij of zij op een fiets zit. Er staan twee fietsen voor een scherm en die moeten allebei bedient worden. Het scherm werkt als een soort filmrol. Des te harder je fietst des te sneller de plaatjes voorbij komen. De beelden zijn informatief en de onderste en bovenste beelden horen bij elkaar. De kinderen moeten dus even snel fietsen om de beelden bij elkaar te zetten. Twee bijbehorende plaatjes hebben dezelfde achtergrond kleur dus weten de fietsers dat die twee bij elkaar horen.

Concept Geert:
Een interactief boek

Boodschap:Hiermee kun je de doelgroep laten zien dat beeld niet alleen iets is om naar te kijken maar dat je er een hele beleving aan over kunt houden. Je leest niet om te lezen. Je leest een boek om je in te leven in een andere wereld of in iemand anders. Hierbij speel je in op de fantasie wereld die onze doelgroep leuk vindt.
Een groot boek van ongeveer 1 meter hoog en 50 centimeter breed. De pagina’s zijn zo’n 5 centimeter dik zodat de techniek erin verwerkt kan worden zonder dat die zichtbaar wordt.
De rug van het boek zit vast aan een pilaar, De pagina’s worden dan met scharnieren vast gezet aan de pilaar.
Op de pagina’s staan plaatjes met daarin mogelijkheden tot interactie. Iedere pagina heeft een eigen interactie met een bepaald zintuig.

Mogelijkheden:
- Een druksensor zodat een knopje als plaatje iets wordt waarop je echt kunt drukken.
- Een geurplaatje die geur afstaat als je over het plaatje wrijft.
- Een geluidsensor als je ervoor beweegt.
- Een ventilator die de ervaring geeft alsof het waait.
- Het geluid van regen die indiceert dat het regent. (Misschien zelfs met echte spetters.)

Wanneer er 1 mogelijkheid wordt uitgewerkt zodat het wat simpeler kun je een van de bovenstaande kiezen en dat uitvergroten of duidelijk naar voren laten komen.

Concept van Thomas
‘De kracht van beeldtaal’
Boodschap:Een beeld bij een verhaal kan jou manier van interpreteren bij een verhaal veel beïnvloeden. Het heeft effect op hoe jij het verhaal leest en ontvangt. Beeldtaal heeft dus een enorme kracht en dat willen we aan de kinderen laten zien.
Het kern concept achter dit idee is dat we kinderen de kracht van beeld taal laten zien. Dus laten zien wat voor effect het kan hebben op een verhaal. Wanneer er realistische getekende illustraties bij een verhaal staan dan interpreteer je het verhaal op ene heel andere manier dan wanneer er heel kinderlijke illustraties bij staan. Dit verschil moeten we duidelijk maken aan de kinderen doormiddel van onze installatie.
De vraag is nu hoe we dit aan kinderen helder uit gaan leggen. Er moet dus een verhaal geschreven worden en er moet op verschillende illustraties bij het verhaal. Elk in een andere context(bijvoorbeeld realistische, kinderlijke, enge, grappige of dramatische illustraties). Over de vorm hier van valt nog te speculeren. Ik denk nu aan een tafel met een scherm er in waar op een boek afgebeeld staat, doormiddel van knoppen kan je door het boek heen bladeren en de thema van het verhaal aanpassen.
Ik denk dat het een slim idee is dat de kinderen een koptelefoon opmoeten doen, dat ze dan verteld word over wat het boek inhoud en de bedoeling er van. Dan begint het verhaal, ze mogen met tweeën met 2 koptelefoons luisteren en kunnen tijdens het verhaal van thema wisselen(misschien een idee om dan ook van voorlees stem te veranderen?)

Concept michiel:
Beeldtaal verhaal
Boodschap:We willen aan de kinderen duidelijk maken dat niet alleen woorden een verhaal vertellen maar dat je ook door middel van illustraties / tekeningen / logo's / foto's iets kan vertellen. Dit willen we overbrengen met een installatie die we het 'beeldtaal verhaal' noemen.
Het idee voor het beeldtaal verhaal is dat de kinderen zelf een eigen draai aan een verhaal geven waardoor ze het hun eigen verhaal maken. Ieder kind zou zo zijn eigen verhaal kunnen maken en aan zijn/haar vriendjes kunnen laten zien. (of evt. mee naar huis kunnen nemen)
Het beeldtaal verhaal bestaat uit een wand waar een verhaal op geschreven staat, alleen in dit verhaal zijn veel woorden weg gelaten. Ook bevat het beeldtaal verhaal een aantal bakken met tekeningen, plaatjes, logo's en foto's voor de kinderen. De plaatjes beelden woorden uit. Deze woorden passen op de lege plaatsen in het verhaal. Het is nu aan de kinderen de taak om zelf het verhaal af te maken. Maar, zoals we ze willen leren, schrijven ze de rest van het verhaal door middel van de plaatjes.
Uiteindelijk als het verhaal helemaal klaar is kunnen de kinderen het aan hun vriendjes en vriendinnetjes laten zien. Die kunnen het op hun beurt weer beoordelen of aan passen. evt. zou er een foto gemaakt kunnen worden van het verhaal en dat zou dan ter plekke afgedrukt kunnen worden of naar de kinderen toe gemaild kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten