zaterdag 22 mei 2010

concepten sanne

Idee 1:

Je hebt een boekenkast, de meeste boeken zitten vastgelijmd.

enkele opvallend gekleurde boeken zitten los in de kast en bevatten een streepjescode.

Wanneer de kinderen het boek openslaan staat er een kort verhaaltje in.

Nadat ze dit verhaaltje hebben gelezen moeten ze het boek langs de scanner halen om erachter te komen welk boek ze hierna moeten hebben. Ze kunnen hierbij kiezen uit 1 of meerdere boeken.

betere uitleg: ( let niet op het voorbeeld dit verwerken in ons verhaal )

Meneer en Mevrouw Comic Sans gaan uit wandelen..

In het dorp gaan ze ieder een andere kant op.

Meneer Comic Sans gaat een nieuwe hoed uitzoeken

Mevrouw Comic Sans zoekt nieuwe bloemen voor in haar tuin.

scan het boek om verder te gaan:

op het scherm bij de scanner:
wil je verder met meneer comic sans kies dan voor het GROENE boek
wil je met mevrouw comic sans mee kies dat voor het BLAUWE boek.

de kleuren kunnen eventueel ook vervangen worden door vormen.

Op het eerste boek staat duidelijk dat je deze als eerst kunt kiezen.

dit kunnen ook 5 boeken zijn met iedere een hobby.

Idee 2:

de complete tafel waarop het beeldscherm wordt gemonteerd van boeken maken

we gaan dan opzoek naar oude boeken en bouwen/lijmen hier een tafel van.

we zouden in de boeken interactiviteit kunnen verwerken, hoe? dat verzinnen we dan wel.

om deze tafel zouden we eventueel ook een geheel huis kunnen bouwen van oude boeken!!

Idee 3:

Boekenworm:

Het is de bedoeling dat je met een worm door boeken heen gaat.

wanneer je dit hebt gedaan kom je een stukje van het verhaal te weten.

ik weet niet of het slim is het verhaal dan zo te veranderen dat de worm je alles verteld, en dat hij alle mensen tegen komt zoals meneer bold en mevrouw verdana, of dat we het anders moeten verwerken. In ieder geval iets leuks doen met een boekenworm.

misschien kunnen we ook iets doen met zoek de boekenworm?

of zoek de boekenworm bij elkaar en hij verteld je het verhaal? Dunnow..

Idee 4:

Iets met het trappetje zoals je dat in oude bibliotheken ook altijd ziet, dat je het trappetje op moet klimmen om iets te kunnen zien. Dat je bijvoorbeeld het beeldscherm hoog in de kast verstopt. Zodat de kinderen eerst het trappetje op moeten klimmen voordat ze iets kunnen zien. Misschien ook eerst zelfs nog wat boeken moeten weghalen of verplaatsen.

Idee 5:

Onder het beeldscherm een extra vlak maken. Hiervoor gebruiken we dan de Aduino.

De kinderen moeten met een soort potlood ( met hierin een sensor ) een kruisje zetten om een keuze te maken. Uiteindelijk koppelen we de keuze aan flash, de aduino registreert het teken dat de kinderen maken met hun potlood

idee 6:

iets met boekenleggers doen en dat kinderen deze uiteindelijk mee kunnen nemen naar huis. Kinderen vinden het leuk om dingen mee naar huis te nemen. dat ze na voltooiing van het verhaal bijvoorbeeld meneer verdana of mevrouw bold meekrijgen naar huis :D!

Idee 7:

iets met lettergrepen. En dit dan in combinatie met idee 4. De kinderen kunnen de lettergrepen ( neem het letterlijk ) kunnen gebruiken om omhoog te klimmen, ze kunnen bijvoorbeeld kiezen uit het trappetje of de lettergrepen.

Idee 8:

Lopen door de letterbak. We maken een grote letterbak met daarin ook daadwerkelijk letters zoals op de basis school ( misschien hierin ook cijfers verwerken ) de kinderen moet op de juiste manier door de letterbak heenlopen. Als dit is gelukt krijgen ze het verhaaltje aan het einde van de de letterbak: of de kinderen moeten ergens in de letterbak gaan staan en maken vervolgens keuzes in het verhaal door naar een ander vakje in de letterbak te gaan ( bijvoorbeeld om met Comic Sans mee te gaan ga ik het bakje staan met comic sans letters ) de kinderen leren zo meteen de goede letters bij de goede personage te koppelen.

Idee 9:

Dat je verschillende kranten hebt in een krantebak met allemaal verschillende lettertypes.

Als je deze met de streepjescode ( of ander kenmerk ) langs een scanner haalt komt deze erachter welk lettertype dit is en verteld hier iets over … dit hebben we gehad met flash dat je door een sensor ergens in te bouwen het apparaat dingen kunt laten herkennen.

Nu heb ik geen zin meer ! weltrusten!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten