1. Concept vormen
Boodschap: De kinderen onderwijzen in wat grafisch design is. En wat het kan doen.
Besef: De kennis over grafisch ontwerpen. De kinderen moeten besef krijgen van grafisch ontwerp om hun heen.
Thema: Grafisch design, kinderboeken week, grafisch museum.
Uitgangspunt(en): Niet te moeilijk, de kinderen moeten het kunnen snappen. Ook niet te makkelijk dan wordt het te snel saai. Verhalende vorm, waar ze van leren. Het moet de kinderen uitnodigen om de installatie te gaan gebruiken.
Verwachtingen: Dat de kinderen op een speelse manier leren over grafisch design.
2. Beleving bedenken
Hoe ziet de wereld er uit? Personen in de wereld, meneer comic sans / meneer verdana. Kleuren, lettertypes, logo’s. Groot/klein/bold/schuin om een extra dimensie te geven aan de woorden. Een persoon doet het, rest kan meekijken maar kan ook reageren op (dat ze het samen doen) Is de interactie voor maar een iemand of is de interactie voor iedereen?
3. Interactie ontwerpen
Vertellen over layout? Of de tekst van het scherm loopt, of het erop blijft. Alleen toespitsen op lettertypes? Letters hebben een vorm à vorm = beeld. Het gaat over de rol van letters in een kinderboek.
Sturen naar rust, ze kunnen niet gillend de installatie in, ze moeten wel even de tijd nemen.
De kinderen enthousiast maken om de keuzes te maken, met vrienden overleggen en samen de installatie ‘verkennen’.
Feedback: Geluid van spelende kinderen en een stuiterende voetbal als ze aan het voetballen zijn.
-Kunnen ze zelf bepalen in welk lettertype het boek word geschreven?
-bladeren, om door te gaan naar de volgende pagina. Niet te veel bladzijden, 20 is misschien te veel! Dan duurt het te lang! Hoeveel pagina’s zijn er? Hoeveel verschillende pagina’s gaan de gebruikers zien?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten